-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48998 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا روشهاي تعليم و تربيت ديني در مدارس و جامعه با روشهاي تربيتي قرآن هم خواني دارد؟

.

1. پاسخ جامع به سؤال شما نيازمند تحقيق در دو امر است.

اول؛ هدف و روشهاي تعليم و تربيت در قرآن چيست؟

دوم؛ هدف و روشهاي تعليم و ترييت در جامعه چگونه است؟

بعد از معلوم شدن اين دو مطلب پاسخ سؤال شما آشكار مي گردد.

2. بديهي است پاسخ جامع به اين دو سؤال نيازمند زمان و بررسي ميداني در اين خصوص است اما بطور اجمال اشاره ميكنم كه :

هدف قرآن كريم از تعليم و تربيت، در يك كلام به فعليت رسيدن استعدادهاي انسان و رشد اوست و روشهاي متفاوتي را نيز در قرآن كريم به اين منظور ارايه نموده است از آن جمله :

1) آموزش به وسيلة عمل 2) آموزش همراه با ترغيب و تهديد و مانند آن(1) در اين آموزش فراگيري، ممزوج با تزكيه است و به گونه اي صورت مي گيرد كه فرد، حقيقت مورد نظر را مي يابد يا به اصطلاح وجدان مي كند. يعني نه تنها از نظر عقلي مي فهمد بلكه با تمام وجود آن را مي يابد.قرآن بدنبال ياد دادن معلومات نيست بلكه به دنبال ايجاد معرفت و شناخت است.

3. در اين كه آيا چنين روشهايي در جامعه پياده مي شود به طور اجمال مي توان گفت بخشي از اين آموزشها در مدارس و مؤسسات فرهنگي مختلف مورد توجه قرار مي گيرد و استفاده مي شود اما آنچه كه مد نظر قرآن است عملاً كمتر تحقق پيدا ميكند چرا كه يكي از شرايط تربيت قرآني، مربي پاك است. يعني علاوه بر معارف بلندي كه دارد، كسي كه آن را منتقل مي كند نيز بايد پاك وطاهر باشد. لذا گرچه اقدامهاي نسبتاً خوبي در اين باره صورت گرفته اما تا تحقق كامل تعاليم قرآن راهي بس طولاني را در پيش داريم.

تكميل و ارسال فرم نظر سنجي موجب تكامل و پويايي كارماست.





منابع و مآخذ :

1. دانشنامة قرآن، ج1، ص512، ذيل تربيت از ديدگاه قرآن



























مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.